Cuvânt Ministru Cultură - FESTin pe Bulevard

Cuvânt Ministru Cultură

 

Arta vindecă multe răni

Un festival de teatru reunind „râsul care biciuiește moravurile” și evocarea unor personalități care nu trebuie uitate? Ce adună pe scândura scenei, actori profesioniști și amatori (deținuți), într-o încercare de a vindeca răni sociale și sufletești, prin intermediul magiei spectacolului? Și care reunește premiere – la care spectatorul vine cu emoția întâlnirii cu un nou-născut – și reprezentații consolidate, validate de timp, dar puse din nou la încercare, într-un alt context?

Ei bine, acesta este Fest(in) pe Bulevard. Un festival nonconformist, ajuns la cea de-a treia ediție, care reunește și duce mai departe cele două trăsături definitorii ale identității Teatrului Nottara, în istoria teatrului românesc. Un colectiv care a știut să îmbine armonios experimentul îndrăzneț ori piesa a cărei miză trecea de granițele artei cu spectacolul solid, echilibrat, și montările avangardiste cu cele clasice. Un teatru în care personalitățile actoricești și regizorale au fost, pe toată durata existenței sale, un contrapunct natural al unei trupe puternice, bine sudate, de-o coeziune și o forță colectivă redutabile. În fine, o instituție în al cărei repertoriu s-au întâlnit întotdeauna, ca o reconfortantă certitudine pentru pasionatul de teatru, textele de frontieră și cele clasice, spectacolul de idei, problematizant, și comedia spumoasă, nu lipsită de șarjă.

Asemenea festivaluri sunt necesare teatrului românesc și culturii noastre, în general. Chiar dacă nu au greutatea Festivalului Național de Teatru, nici notorietatea Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, ele sunt niște adevărate supape ale creativității, care scurt-circuitează monotonia stagiunii, făcând loc, în cadrul convenției teatrale, unor manifestări și evenimente neconvenționale.

Salut, la ediția aceasta, inițiativa introducerii unei secțiuni In memoriam, ca și evocarea, în cadrul ei, a trei personalități discrete, însă cu contribuții de excepție la cultura teatrală în România: Mihaela Tonitza-Iordache, Dan Micu și Cristina Pepino. Teatrul românesc, cultura noastră, în general, odată trecută perioada de reașezare a ierarhiilor din perioada comunistă, trebuie să își regăsească nu numai valorile, ci și un cult decent al valorii, cu funcție pedagogică și morală.

De asemenea, îmi place foarte mult, în programul acestei a treia ediții a Fest(in) pe Bulevard, deschiderea către spațiile neconvenționale, prin spectacole stradale, și chiar către cultura neconvențională, prin asumarea, ca secțiune distinctă, Multi Art EXIT, a reprezentațiilor teatrale realizate de către deținuți. Reintegrarea lor socială este întotdeauna o mare problemă, chiar și în societăți mai dezvoltate decât a noastră, dar este cert că arta vindecă multe răni și, dacă există o șansă ca acești oameni să fie recuperați și redați societății, teatrul poate fi cea mai bună cale de regăsire.

Al treilea Fest(in) pe Bulevard este, de asemenea, foarte bogat în evenimente conexe, care întrețin și sporesc interesul pentru cultura teatrală: lansări de carte de teatru, ateliere, spectacole-lectură. Este o formă de prelungire, de fapt, a teatrului și dincolo de zidurile sălilor de spectacol, către spectatori și pasionați, către publicul specializat și cel întâmplător, deopotrivă.

În fine, mi se pare îmbucurătoare recitirea comediei, la care Fest(in) pe Bulevard aspiră. Comedia, atât de iubită de spectatorul român, a suferit, din păcate, lovituri devastatoare în anii de după prăbușirea comunismului. Invazia amatorismului, a divertismentului ieftin și chiar a vulgarității a prăbușit ideea că spectacolul de comedie poate fi altceva, poate fi mult mai mult decât hăhăiala bezmetică la „poante” îndoielnice. Fest(in) pe Bulevard redă comediei demnitatea artistică, demers care se cere salutat și susținut fără rezerve, cu atât mai mult cu cât spiritul românesc are o aplecare firească înspre această modalitate teatrală și estetică fundamentală.

Având în vedere că, în afara Teatrului Nottara, partenerele Fest(in) pe Bulevard sunt binecunoscutele teatre bucureștene Odeon, Țăndărică, Mic, Metropolis și Excelsior, cred că putem estima că vom avea parte de calitate, de reprezentații strălucite și de o revărsare de inteligență și originalitate dramatică.

Ionuţ Vulpescu, Ministrul Culturii